Koniec z całkowitym zakazem reklamowania się dla adwokatów!
Naczelna Rada Adwokacka uchwałą z dnia 26 maja 2023 roku przegłosowała ważne zmiany w Kodeksie Etyki Adwokackiej.

Naczelna Rada Adwokacka uchwałą z dnia 26 maja 2023 roku przegłosowała ważne zmiany w Kodeksie Etyki Adwokackiej. Nowe regulacje znoszą wszelkie całkowite zakazy w zakresie korzystania z informacji handlowej przez adwokatów. Zostają jednak istotne etyczne ograniczenia dotyczące treści umieszczanej w wystosowywanych informacjach. Uchwała wchodzi w życie wraz z chwilą jej podjęta. To oznacza, że nowe przepisy już obowiązują. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć, aby dobrze się do nich dostosować!
Zmiany w Kodeksie Etyki Adwokackiej – jakie korzyści niosą?
Obowiązujące od kilku dni nowe regulacje w Kodeksie Etyki to próba dostosowania polskich przepisów do dyrektyw obowiązujących w Unii Europejskiej, gdzie reklama jest dopuszczalna w granicach określonych specyfiką zawodów prawniczych w myśl zasady, że każdy przedsiębiorca ma prawo do promowania świadczonych usług. Dotychczasowe zakazy obowiązujące adwokatów w Polsce były pod tym względem zbyt rygorystyczne – teraz to już przeszłość.
Przegłosowana przez NRA uchwała ustanawia jednoznacznie, że w praktyce adwokackiej informacja handlowa (zwana we wcześniejszej wersji paragrafu 23 Kodeksu Etyki Adwokackiej jako „reklama”) jest dozwolona i pojmowana jako „każda forma komunikacji mająca na celu promowanie bezpośrednio lub pośrednio usług lub wizerunku adwokata”.
To oznacza, że adwokaci mają prawo do informowania o swoich usługach i świadczonej pomocy prawnej, pod warunkiem, że informacja ta będzie zgodna ze Zbiorem Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Za niezgodną uważa się natomiast informację handlową:
uchybiającą godności innych osób;
naruszającą tajemnicę adwokacką;
naruszającą zasadę lojalności i koleżeństwa;
porównawczą, nierzetelną, podstępną, nieprawdziwą, natarczywą lub niestosowną;
tworzącą nieuzasadnione oczekiwanie co do wyników świadczonej pomocy prawnej;
powołującą się na znajomości lub wpływy;
zawierającą treści ocenne;
wprowadzającą w błąd lub wyzyskującą taki błąd;
nadużywającą zaufania, wykorzystującą łatwowierność, przymusowe położenie, brak wiedzy lub doświadczenia odbiorcy;
odwołującą się do emocji lub uczuć;
zawierającą treści lub odesłania nielicujące z wykonywaniem zawodu adwokata;
umieszczoną w niestosownym lub nieodpowiednim miejscu.
Kluczowe zasady posługiwania się informacją handlową przez adwokatów
Zgodnie z przyjętymi regulacjami, informacja handlowa musi być wyraźnie oznaczona jako pochodząca od adwokata, jednocześnie pozwalając na jego jednoznaczną identyfikację. Adwokat bierze odpowiedzialność również za to, co zostanie opublikowane w jego imieniu za pośrednictwem osób trzecich.
W przypadku, gdy informacja opublikowana przez adwokata, w jego imieniu lub na jego rzecz, będzie niezgodna z obowiązującymi zasadami etyki, w obowiązku adwokata leży niezwłoczne usunięcie stwierdzonych niezgodności.
Warto dodać, że informacja handlowa może zawierać odniesienia do spraw prowadzonych przez adwokata, a także jego klientów i wyrażonych przez nich opinii, jednak wyłącznie wówczas, gdy klient ten został uprzednio poinformowany przez adwokata o formie, treści, sposobie i kontekście tej informacji handlowej. Adwokat musi również uzyskać od klienta zgodę na publikację informacji, która może zostać udzielona w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej.
W świetle nowych przepisów adwokat ma prawo do informowania o stawkach wynagrodzeń oraz metodach ich obliczania, może również podawać informacje na temat wysokości ubezpieczeń od odpowiedzialności cywilnej. Co jednak istotne – informacje tego typu muszą być jednak wyrażone w sposób jednoznaczny, określając dokładnie, co wchodzi w zakres tego wynagrodzenia.
Podsumowanie
Wprowadzone przed kilkoma dniami przepisy otwierają nowe możliwości dla adwokatów. Choć informacja handlowa w przypadku branży prawniczej nadal będzie wymagać szczególnego podejścia i w sposób oczywisty różnić się od reklam powszechnych produktów, to zmiany w Kodeksie Etyki Adwokackiej przynoszą nowe perspektywy dla promocji usług prawnych.
Uchwała NRA to dobra wiadomość dla rozmaitych kancelarii prawnych, które – przy zachowaniu wymienionych zasad etyki – dysponują od teraz szerszym wachlarzem bezpiecznych i w pełni legalnych narzędzi marketingowych.
Kontakt
Porozmawiajmy!
Nasi specjaliści pomogą w wyborze najlepszego rozwiązania dla Twojej kancelarii.
Creanso Sp. z o.o.
pl. Solidarności 1/3/5, piętro 5, pok. 505
53-661 Wrocław