Jak wygląda współczesny rynek usług prawnych: nowe wyzwania dla prawników

Sądzisz, że jako właściciel kancelarii prawnej nie musisz korzystać z narzędzi marketingowych? Aktywne działania na rzecz promocji marki uważasz za zbędne, utożsamiając je wyłącznie z natrętnymi reklamami, które co rusz atakują odbiorców z każdej możliwej strony? Doskonale wiemy, że promowanie usług prawnych wymaga zupełnie innego podejścia i opracowania szczegółowej strategii, która w żadnym stopniu nie przypomina masowej reklamy powszechnych produktów. Zacznijmy jednak od początku. Dlaczego, będąc prawnikiem, powinieneś pomyśleć o marketingu? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule. Sprawdź, jak skutecznie przygotować się na nowe wyzwania i coraz bardziej zauważalne trendy rynkowe!

Rynek usług prawnych w Polsce – kluczowe tendencje

Wzrost konkurencji

Na współczesnym rynku usług prawnych daje zauważyć się rosnąca konkurencja. Jak wynika z raportu Krajowej Izby Radców Prawnych, w ciągu ostatniej dekady liczba adwokatów i radców prawnych wzrosła dwukrotnie. W 2022 roku prawników aktywnie wykonujących zawód było w Polsce już 60 tys. W podobnym tempie rośnie również znaczenie alternatywnych dostawców usług prawnych, w tym m.in. prawników przedsiębiorstw, którzy coraz wyraźniej wyrastają na nowych konkurentów w tej branży, wykonując zadania dotychczas zlecane na zewnątrz.  

Tymczasem skłonność do korzystania z pomocy prawnej wśród Polaków nadal sytuuje się na stosunkowo niskim poziomie w porównaniu do krajów bardziej rozwiniętych. Wciąż wiele osób stając w obliczu problemu o podłożu prawnym, odwleka wizytę u specjalisty i traktuje ją w kategorii ostateczności. W pierwszym kroku szuka rozwiązania samodzielnie, wykorzystując do tego Internet i czerpiąc wiedzę m.in. ze specjalistycznych portali czy forów internetowych, a także bazując na skromnym doświadczeniu znajomych czy rodziny. 

Niechęć do skorzystania z profesjonalnej pomocy wynika często z utartego przekonania, że usługi prawników są drogie. Jeśli prowadzisz zatem własną praktykę, Twoim podstawowym zadaniem jest zobrazowanie potencjalnym klientom korzyści wynikających ze współpracy z doświadczonym prawnikiem. To jeden z głównych celów, do którego potrzebujesz umiejętnie realizowanego marketingu.

Wzrost oczekiwań klientów

Tendencją, która staje się coraz wyraźniej dostrzegalna na rynku usług prawnych, jest także wzrost oczekiwań klientów. Dzisiejszy konsument jest przede wszystkim bardziej świadomy i wymagający, a swoje dotychczasowe doświadczenia z korzystania z innych usług przenosi również na wymagania stawiane wobec prawnika. W związku z tym kluczowe jest dzisiaj budowanie silnego, eksperckiego wizerunku

Kończą się czasy, kiedy to rozwinięty system poleceń i rekomendacji stanowił dla prawników główne źródło pozyskiwania nowych klientów. Dziś rośnie rola wizerunku kancelarii w Internecie. To właśnie informacje, które użytkownik może znaleźć o danym prawniku w sieci, mają coraz częściej decydujące znaczenie. Jak pokazuje bowiem wspomniany wyżej raport KIRP, zaledwie 36% klientów nawiązało współpracę z prawnikiem, który został im polecony przez znajomych lub rodzinę, pozostali – mimo udzielonej rekomendacji – ostatecznie wybrali innego usługodawcę. Sposób poszukiwania pomocy prawnej ma związek z istotną zmianą pokoleniową – młodsi klienci zwracają o wiele większą uwagę na aktywność i oceny prawnika w Internecie

Warto więc zastanowić się, co widzi potencjalny klient, kiedy wchodzi po raz pierwszy na stronę internetową Twojej kancelarii? Czy witryna dostarcza mu wszystkich niezbędnych informacji? Czy mówi w prosty sposób o tym, jak możesz mu pomóc? Czy to, co komunikujesz, faktycznie znajduje pokrycie w rzeczywistości? Czy zarówno zawartość, jak i wygląd witryny buduje zaufanie i wzmacnia Twoją wiarygodność w oczach odbiorców? Słowem – czy Twoja firma ma ugruntowaną strategię marketingową?

Strategia marketingowa – klucz do skutecznego konkurowania na rynku prawniczym

Kancelaria, która chce nadążyć za zmieniającym się otoczeniem rynkowym, wśród swoich celów powinna postawić wdrożenie przemyślanej strategii marketingowej. Warto oprzeć plan promocji na możliwościach, jakie dają nowoczesne narzędzia marketingu internetowego. W tym kontekście liczą się przede wszystkim: 

  • dobrze zoptymalizowana strona internetowa – Twoja witryna to Twoja wizytówka, jeśli strona nie spełnia współczesnych standardów, jest nieestetyczna, niedostosowana do urządzeń mobilnych, powolna, a jej zawartość jest niezrozumiała dla odbiorców, nie zbudujesz w ten sposób zaufania wśród potencjalnych klientów. Prawidłowo przygotowana strona internetowa może ponadto – obok funkcji wizerunkowej – okazać się skutecznym narzędziem sprzedaży;

  • blog prawniczy – za pomocą regularnie publikowanych merytorycznych treści dotrzeć do większej grupy odbiorców, zbudujesz wizerunek eksperta w swojej dziedzinie i uwiarygodnisz się w oczach użytkowników;

  • media społecznościowe – rosnący potencjał social mediów takich jak LinkedIn czy Facebook daje nowe możliwości dotarcia do potencjalnych klientów, nawiązywania cennych kontaktów biznesowych, pozyskiwania nowych zleceń, a także pracowników. 

Kontakt

Porozmawiajmy!

Nasi specjaliści pomogą w wyborze najlepszego rozwiązania dla Twojej kancelarii.

Adres

Adres

Strategiczni.pl Sp. z o.o.
Rysia 1a, III piętro (pokój 337)
53-656 Wrocław

Strategiczni.pl Sp. z o.o.
Rysia 1a, III piętro (pokój 337)
53-656 Wrocław

Strategiczni.pl Sp. z o.o.
Rysia 1a, III piętro (pokój 337)
53-656 Wrocław

Creanso Sp. z o.o.
pl. Solidarności 1/3/5, piętro 5, pok. 505
53-661 Wrocław